Vodafone is wereldwijd en ook in Nederland een van de grootste spelers op de telecommarkt. Ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op en om ieder puntje van de taart wordt strijd geleverd. Logisch dus, dat Vodafone werkt met een flexibele schil van externe experts en tijdelijke krachten, onder andere voor het grote callcenter in Maastricht. Maar wie heeft eigenlijk nog het overzicht? Wat gebeurt er als een leverancier failliet gaat? En betalen ze eigenlijk niet te veel?

De klantvraag

Bij het voorbereiden van de tender kijken we eerst nog eens heel goed naar wat Vodafone nu eigenlijk vraagt. Het gaat om meer transparantie, het beperken van risico’s en het beheersen van kosten. We concluderen dat Vodafone het best geholpen is door een Managed Service Provider (MSP) in te zetten. TAPFIN is dan een slimme keus, met zijn uitstekende track record in Amerika en inmiddels ook steeds meer succesvolle projecten in Nederland. We stellen een pragmatisch en betaalbaar aanbod samen. Een winnende combinatie.

De bezem erdoor

In oktober 2013 gaan we live met het Vodafone Contact Center. Een maand later, in november 2013, implementeren we MSP. Daar gaat een periode aan vooraf van uitzoekwerk, analyse en onderhandeling. Voordat MSP officieel van start gaat, hebben we de complete inhuur van externen in kaart gebracht en alle contracten uitgekamd. Het is een woud van functienamen, tarieven en voorwaarden. Daar halen we stevig de bezem door. We introduceren één loket voor alle flexibele arbeid, met eenduidige contracten en een heldere tariefstructuur, gebaseerd op actuele benchmarks. Ondanks pittige onderhandelingen blijven alle leveranciers aan boord.

Vooruitkijken

Veel van de managers die vroeger met een flinke dosis vrijheid zelf hun preferred candidates inhuurden, moeten even wennen aan de nieuwe werkelijkheid. Toch weten we ze te verleiden om hun blik te verruimen en niet alleen naar vertrouwde kandidaten te kijken. Ook bij deze kritische groep groeit nu het vertrouwen en worden de voordelen van de complete ontzorging voelbaar. En ons team in Maastricht wordt steeds scherper in het anticiperen op hun vraag. Bijvoorbeeld door aan te schuiven als de projectplanning voor de komende maanden wordt doorgenomen. Want regeren is vooruitzien.